Nieuw logo

Klimax krijgt een nieuw logo. Samen met een extern grafisch ontwerper en één van onze leden (Thibaut Debelle), werkten we aan een nieuw logo en huisstijl. Hieronder geven we meer uitleg over het nieuwe logo en een antwoord op al jullie vragen.

Waarom een nieuw logo?

Ons logo heeft door de jaren heen veel evoluties gekend. Bij de laatste versie van het Klimax logo, veranderde de “M” in een “3”, als referentie naar Klimax 1, 2, en 3. Maar toen kwam Klimax 4… Als men vandaag door de zaal wandelt, kunnen we 5 of 6 verschillende logo’s spotten. Het is verwarrend. Ook de aanwezigheid van een BVKB logo maakt de zaken ingewikkeld. Wat is Klimax ? Wat is BVKB ? Voor vele leden is dit niet duidelijk. We moeten mee met de tijd en de concurrentie staat niet stil. Na 25 jaar bestaan en met een vernieuwd logo willen we Klimax opnieuw op de kaart zetten.

Wat willen we met een nieuw logo bereiken?

Een nieuw logo is een teken van nieuwe wind en verfrissing. Ons club investeert elk jaar in infrastructuur (denk maar aan Klimax 4, aan de pas geverfde Klimax 2 of de nieuwe boulder matten. Maar onze communicatie moet ook vernieuwend zijn. Een frisse communicatie is aantrekkelijk, trekt aandacht en wekt interesse op. We hopen hiermee onze club waarden en aanbod duidelijker te kunnen communiceren.

Wat gebeurt er met het BVKB logo ?

Klimax is onze zaal. BVKB is onze club, maar voor vele is dit onduidelijk. “BVKB” werd subtiel in het Klimax-logo geïntegreerd. Dit geeft ons de kans om onze link met BVKB duidelijk te maken, zonder dat we hiervoor twee logo’s moeten gebruiken. “Klimax” is gekend in de klimwereld en makkelijk te vinden op Google. Daarom is de keuze gemaakt om de focus op het Klimax logo te leggen.

Hoe is het nieuwe logo ontstaan ?

Er zijn meestal twee soorten logo’s: een “woord”-logo, of een illustratie. Klimax is een sterk merk. Daarom kozen we om het woord “Klimax” te blijven gebruiken. Er werden verschillende oefeningen en logo’s getekend, maar uiteindelijk kwamen we terug op de eerste versie. We gebruikten een font met stoere, rechte letters (een beetje zoals het oud logo). Klimax staat stevig vast, als een rots, in het klimlandschap ;-). Daarnaast zijn er twee ludieke accenten aan toegevoegd:
– De “A”, als een pijl of een berg, verwijst naar de verticaliteit en de weg naar boven
– De “X” staat voor de eXperience.

Wat vertelt de “X”?

De “X” heeft vier armen, net zoals Klimax vier zalen heeft. Maar het verwijst ook naar onze vier disciplines (indoor klimmen, rotsklimmen, bergklimmen en wandelen). Klimax biedt een full-experience. De meeste nieuwe klimzalen beperken zich tot het boulderen en trekken een jong volwassen publiek aan. Ons breed aanbod aan lessen, workshops, en stages zowel voor indoor als outdoor sporten, spreekt een breder publiek aan. Wie zich naar de rotsen wilt wagen of cursussen bergbeklimmen, vindt bij Klimax niet enkel de juiste opleidingen, maar ook de nodige vriendschap, ongeacht de leeftijd.

Visueel geeft de “X” ons ook veel creatieve mogelijkheden. Dit element, in combinatie met de nieuwe frisse kleuren, zal vaak in onze communicatie terugkomen.

Vanaf wanneer wordt het nieuw logo in gebruik genomen ?

Het project verloopt in drie delen:
– Sept 2023: Initiële lancering: via social media en nieuwsbrief. Nieuwe club t-shirts worden ook gemaakt. Tenslotte, onze huidige website wordt tijdelijk voorzien van de nieuwe kleuren en logo
– Eind 2023: Vernieuwing van de offline communicatie, zoals vlaggen, spandoeken, pijlen, logo in de zaal
– 2023-2024: Vernieuwing van de website

Dit is goed allemaal nieuws… hoe kan ik dit nieuws verspreiden en helpen?

Join us op Facebook en Instagram. Like en deel onze posts. Tenslotte, we zijn steeds op zoek naar vrijwilligers die zich willen engageren en ons communicatie-team versterken. Heb je copywriting, social media skills of webdesign ervaring, stuur een bericht naar communicatie@bvkb.be. Ben je helemaal fan van onze nieuwe huisstijl, surf dan naar de Instagram pagina van Kobalt Graphics • Kobe Mertens (@kobalt.graphics) voor meer inspirerend werk.