Einddoel behaald, Xterra triatlon Ameland

Een welgemeende dank aan de sponsors voor ons Endorfine-project. Zonder jullie was dit niet mogelijk!

De Xterra, het was uitdagend! Op de wedstrijddag van de Xterra-triatlon waren de weersgoden ons gunstig gezind, milde tot stevige bries, goede watertemperatuur (17 graden), en vooral droog!

Het parcours was niet zwaar, maar loodzwaar. Deelnemers van de korte versie konden nog net binnen de beschutting van de haven zwemmen, de full-distance kreeg er wat extra zijwind bij. Fietsen was naast geaccindenteerd en off-road met singletracks ook vaak ploeteren door duinen en zand, net als het loopparcours. Zelfs zo uitdagend dat op sommige stukken fietsen of lopen niet mogelijk was. Maar ook dat is Xterra! Een Xterra beleef je! Alle deelnemers gaven het beste van zichzelf en vochten tot het einde. Spijtig genoeg haalde er 1 de tijdslimiet niet en moest iets vroeger dan verwacht de strijd staken. Toch mogen we terecht fier zijn op de prestaties van alle deelnemers, meer nog, zijzelf mogen terecht fier zij op hun prestatie!

Het was (weer) een hele eer om kankeroverleveraars terug opnieuw te begeleiden in een uitdagend traject. Het hoeft niet altijd extreem te zijn, maar deze extremere trajecten tonen telkens weer dat zelfs de minder fitte, minder actieve of sedentaire deelnemers bij start na een voldoende langdurige begeleiding tot veel, zeer veel of zelfs ver boven de (eigen) verwachtingen in staat zijn om prestaties neer te zetten waar de meesten vaak van dromen. Vergeet daarbij ook niet dat naast het emotionele vaak ook extra bijkomende ongemakken veroorzaakt zijn door chirurgie of andere therapieën.
Het MOCA (Medisch Oncologisch Centrum Antwerpen – UZA) wil met nieuwe sportprojecten de kankeroverleveraars overtuigen om via actieve participatie in sport hun leven een nieuwe wending te geven.

Maar nogmaals, zonder onze sponsors was dit project NIET haalbaar! Een welgemeende dank van het volledige begeleidingsteam vanuit het UZA en de coaches!

Endorfine: Een uitdagend sportproject voor kankeroverleveraars in samenwerking en met sponsoring van KBF (Klim- en Bergsportfederatie), Atletenbegeleiding.be (coaching), BVKB (Bergsportvereniging Klein-Brabant),  Giant (MTB), De Berghut (klimmateriaal), Lago Beveren (sportaccomodatie), Bioracer (kledij), GO2Sport (vzw ter promotie van sport bij kankeroverleveraars), Runners’ Lab (trailschoenen), Blue Globe Sports (huren wetsuits), Polar (sportuurwerk) en UZA-MOCA (Universitair Ziekenhuis Antwerpen, afdeling Medisch Oncologisch Centrum Antwerpen).